נהיגה תחת השפעת סמים

אחת העבירות החמורות ביותר היא נהיגה תחת השפעת סמים. סמים משפיעים בצורה משמעותית על כושר החשיבה של הנהג, זמן התגובה שלו והיכולת לקבל החלטות נכונות בזמן קצר, לעתים של שניה אחת או פחות מכך. בשל כך הענישה הוחמרה מאוד בשנים האחרונות נגד עברייני תנועה שנוהגים תחת השפעת סמים.

נהיגה תחת השפעת סמים נחשבת עבירת צנועה חמורה מאוד אשר מסכנת את הנהג והנוסעים אתו ברכב וגם אחרים, בין אם הולכי רגל או נהגים בכלי רכב. הסמים משפיעים בצור המשמעותית על היכולת לנהוג כראוי ובעיקר לקבל החלטות ולהגיב כפי שצריך בעת נהיגה. העלייה בתאונות דרכים בשל נהיגה תחת השפעת סמים הובילה לעונשים חמורים מאוד כנגד מי שנתפסים בעת נהיגה כזאת או אף חמור מכך, אם גרמו לתאונה כשהם במצב שכזה.

נהיגה תחת השפעת סמים

מה הנוהל של בדיקת חשוד בנהיגה תחת השפעת סמים?

ראשית כל חשוב להבין שסמים מסוכנים מוגדרים בפקודת הסמים המסוכנים. נהג שנעצר לבדיקה על ידי שוטר ייתכן ויידרש לעבור בדיקת מאפיינים (הבאה של אצבע לאף או הליכה בקו ישר וכדומה). הבדיקות הללו בוחנות את התפקוד של הנהג ויכולות לרמוז על השפעת סמים.

חשוב לדעת שבניגוד לבדיקה של נהיגה בשכרות, בה אין סיבה מיוחדת שהשוטר צריך כדי לבקש לערוך את הבדיקה, הרי שבמקרה של בדיקת סמים על השוטר לזהות חשד סביר שהנהג נמצא תחת השפעת סמים כלשהם. במקרה כזה השוטר יכול לעכב את הנהג עד 3 שעות ולערוך בזמן זה בדיקות על גופו וברכבו של החשוד כדי לבדוק אם יש שאריות או עדויות לסמים.

מהו חשד סביר לבדיקת סמים?

חשד סביר בישראל הוא באמת רף נמוך של עילה לביצוע בדיקת סמים. מספיק שהשוטר יציין שזיהה התנהגות חשודה של הנהג או ריח מוזר מהרכב כדי שיוכל לערוך חיפושים למציאת הוכחות לכך. דוגמאות לחשד סביר שמוביל לבדיקות הן:

  • עיניים אדומות והתנהגות שאיננה רגועה
  • זיהוי של עישון סיגריה שאיננה נראית לא סיגריה רגילה
  • ריח חריף של סמים כלשהם
  • מידע מודיעיני מוקדם שמעלה חשד לשימוש או סחר בסמים

איזה בדיקות סמים מבצעים על נהג חשוד?

כפי שציינו קודם לכן, הבדיקה הבסיסית היא בדיקת מאפיינים. מבחינה טכנית בדיקת מאפיינים רשאי השוטר לערוך לכל נהג גם ללא חשד סביר. השלב הבא הוא רק כאשר יש חשד סביר וזאת בדיקה של דם או שתן. בדיקת דם יש לקחת רק במעבדה או בית חולים שמתאימים לכך ואילו בדיקת שתן אפשרי גם בתחנת משטרה.

מה העונש על נהיגה תחת השפעת סמים?

הענישה הבסיסית ביותר היא של פסילת רישיון ל 30 יום. מעבר לכך יש העמדה למשפט ושם הענישה כבר גבוהה וחמור היותר. המינימום הוא שלילת רישיון נהיגה למשך שנתיים לפחות ואפשרויות של מאסר על תנאי או בפועל ותשלום קנס כספי. כאשר מדובר על עבירה חוזרת בטווח של פחות משנה אחת, הפסילה תהיה ארוכה יותר וסביר שיופעל נגדו העונש של מאסר בפועל שהיה קודם לכן על תנאי.

כמובן שחובה לשכור את שירותי של עורך דין תעבורה ולא לגשת למשפט שכזה בעצמכם. עורך דין תעבורה יכול למצוא נקודות חולשה בתהליך העצירה שלכם לבדיקה, בחשד הסביר או בממצאים של הבדיקה עצמה. כמו כן יש הבדלים משמעותיים מבחינת החוק סין במים קשים לבין סמים קלים.

המאמר נכתב בשיתוף עם עו"ד עידן לוי, עורך דין תעבורה בקריות, אשר מעניק ייעוץ, הגנה וליווי משפטי לנהגים בפריסה ארצית.